Ønskeskyen Partner

En uge til Black Friday: Dansk Erhverv varsler nedgang, men Ønskeskyen har mere aktivitet, større basket size og nye funktioner på vej

Aktiviteten på Ønskeskyen er ikke til at tage fejl af her en uge op til Black Friday – brugerne gør klar til årets store shoppingbegivenhed.

I takt med at vi nærmer os Black Friday, stiger Ønskeskyens forventninger til dette års gaveindkøb. Hos Ønskeskyen ser man en tiltagende aktivitet i oprettelsen af ønsker blandt brugerne. I de første to uger af november sidste år blev der oprettet 3,12 mio. ønsker, mens der i samme periode i år er blevet oprettet hele 5,47 mio. ønsker. Det er en stigning på 75%.

Samtidig bliver Ønskeskyens nye Gavegenerator anvendt i højere og højere grad, nu hvor vi nærmer os Black Friday og juleperioden. Fra at blive brugt 66.000 gange i slutningen af oktober, er den i de første uger af november blevet anvendt knap 225.000 gange. Det er en stigning på 241%.

”Det tegner et billede af forbrugerne, som forbereder sig til gaveindkøbet og alle de tilbud, de kan gøre sig i løbet af Black Week og i særdeleshed på Black Friday. Vi forventer, at Gavegeneratoren vil være blevet brugt over en halv million gange indenfor den kommende uge,” siger Casper Ravn Sørensen, direktør i Ønskeskyen.

Baseret på den seneste e-handelsrapport fra Dansk Erhverv ser organisationen også gode tilbud som en drivkraft blandt forbrugerne igen i år:

”Vi kan i den seneste e-handelsanalyse fra oktober se, at op mod halvdelen (45%) af onlinekunderne har udskudt køb i forventning om gode tilbud på Black Friday. Så et redskab som gavegeneratoren, der også kan pejle kunden ind på de skarpeste tilbud, opfylder klart et behov hos kunderne,” siger Niels Ralund, direktør i Dansk Erhverv.

Høj basket size trods produktsammenligning

En ny undersøgelse foretaget af Dansk Erhverv viser imidlertid, at danskernes forventede forbrug på årets Black Friday dog står til at falde med 20-25 pct., hvis vi sammenligner med forventningerne i 2022.

”Det er jo formegentlig en korrekt analyse, hvis vi kigger på det store billede, men vi ser dog positivt på vores egen udvikling, hvad angår vores platform og vores 2.5 mio. brugere. Det har hele tiden været vores ønske at inspirere vores brugere til at bruge Ønskeskyen til mere end blot jul og fødselsdag, og her går det bestemt i den rigtig retning,” kommenterer Morten Bjørn Mortensen, kommerciel direktør i Ønskeskyen.

Faktisk oplever Ønskeskyen en interessant tendens, hvad angår tilbud, som netop er omdrejningspunktet for Black Friday. Ønskeskyen er for nylig begyndt at matche produkter, så brugeren bliver ledt i retning af de webshops, hvor Ønskeskyen gennem partneres produktfeed kan vise produkter på lager og den skarpeste pris:

”Det interessante er, at vi ikke ser en lavere basket size af den grund. Tværtimod ser vi faktisk en højere basket size generelt set sammenlignet med samme periode sidste år. Det indikerer for os, at netop tilbud kan få forbrugerne til faktisk at spendere mere i sidste ende. Der er altså en effekt af “gode tilbud” i bestræbelserne på at styrke kundernes ekstra indkøb,” siger Morten Bjørn Mortensen.

I starten af november 2022 registrerede Ønskeskyen en basket size på 386,70 kr., mens vi i den samme periode i år ser en basket size på 434,50 kr. Det er en stigning på 12,5%. Tendensen giver da også god mening for Dansk Erhverv, der mener, at billige tilbud ikke kun kommer kunderne til gode:

”Det er en gammelkendt sandhed, at man ofte får solgt flere varer, når kunderne først er i butikken, så det er vigtigt at have attraktive tilbud på Black Friday,” slutter direktør i Dansk Erhverv, Niels Ralund.

Hør mere om et partnerskab med Ønskeskyen​

Ønsker du at se, hvordan du med et partnerskab hos Ønskeskyen kan vækste din webshop? Udfyld formularen, så kontakter partner-teamet dig inden for to hverdage.

UDFYLD KONTAKTFORMULAREN