I en traditionelt set mindre aktiv periode af året har vi de seneste tre måneder oplevet flere aktive brugere og højere omsætning hos vores partnere i forhold til samme periode sidste år. Ønskeskyen ser tilbage på et vellykket Q1 og peger på de allerstørste forbrugstendenser.
Ønskeskyen fortsætter med at vækste på alle parametre, når vi i denne rapport zoomer ind på dette års første kvartal.
“Vi ser en positiv udvikling fra Q1 2023 til i år, og det fortæller os, at Ønskeskyen ikke blot er en trofast følgesvend i forbindelse med Black Friday, jul, bryllupper, konfirmationer og andre store begivenheder. Ønskeskyen er – og bliver i højere og højere grad – en inspirationsplatform, som vores knap 2,8 mio. danske brugere anvender hele året rundt, også i vores lavsæson” siger Casper Ravn-Sørensen, CEO i Ønskeskyen, og fortsætter:
“I en bredere forstand er vi et contentmedie, der fungerer som et afgørende bindeled mellem vores brands og vores brugere. Foruden oprettelse af ønsker og ønskelister, tilbyder vi en platform til storytelling, brandudvikling samt direkte kommunikation på produktniveau. Det er vores opfattelse, at mange af disse elementer er mangelfulde i det moderne mediebillede i dag,” siger Casper Ravn-Sørensen.
Brugerne har samlet set tilføjet 93% flere ønsker til deres ønskelister i dette års første kvartal sammenlignet med samme periode i 2023. Samtidig så vi knap 1,5 mio. unikke besøgende pr. måned i denne periode, som ellers traditionelt set er vores lavsæson.
Den voksende brugeraktivitet kan i høj grad tilskrives lanceringen af vores nye platform (Ønskeskyen 2.0) tilbage i februar 2023 og de nye funktioner, vi har introduceret; herunder vores Gavegenerator, Aktivitetsfeed, Produktmatch, muligheden for at følge brands via Ønskeknappen og meget mere.
Også i udlandet fortsætter Ønskeskyen med at tage fart under navnet GoWish. Alene i det første kvartal i år har vi fået knap 300.000 nye brugere, som har oprettet 10,6 mio. ønsker og 685.000 ønskelister. I alt har vi nu rundet 2,8 mio. brugere i udlandet.
Med vores unikke data på produkt- og kategoriniveau har vi set nogle interessante tendenser i, hvad der trender blandt danskerne i dette års første kvartal. Hos de kvindelige brugere er det særligt beauty-produkter, som hitter på ønskelisterne i år, eksempelvis parfumer og makeup. Billedet er en anelse mere broget hos de mandlige brugere, men det lader til, at også mændene begynder at gå mere op i, hvordan de dufter. Pilen peger nemlig på, at også mændene i større grad ønsker dig beauty i år – særligt parfumer er populære blandt de mandlige brugere i dette års første kvartal.
“Vi sidder med en enorm mængde data på produktniveau, og da næsten 50% af alle danskere har en bruger på Ønskeskyen, har jeg vanskeligt ved at forestille mig, at der er andre virksomheder, der har så meget bruger- og partnergenereret produktinformation, som vi har. Dette skal vi blive endnu bedre til at drage fordel af ud mod både brugerne og partnerne,” siger Morten Bjørn Mortensen, CCO i Ønskeskyen.
I en traditionelt set mindre aktiv periode af året har vi de seneste tre måneder oplevet flere aktive brugere og højere omsætning hos vores partnere i forhold til samme periode sidste år. Ønskeskyen ser tilbage på et vellykket Q1 og peger på de allerstørste forbrugstendenser.
Ønskeskyen fortsætter med at vækste på alle parametre, når vi i denne rapport zoomer ind på dette års første kvartal.
“Vi ser en positiv udvikling fra Q1 2023 til i år, og det fortæller os, at Ønskeskyen ikke blot er en trofast følgesvend i forbindelse med Black Friday, jul, bryllupper, konfirmationer og andre store begivenheder. Ønskeskyen er – og bliver i højere og højere grad – en inspirationsplatform, som vores knap 2,8 mio. danske brugere anvender hele året rundt, også i vores lavsæson” siger Casper Ravn-Sørensen, CEO i Ønskeskyen, og fortsætter:
“I en bredere forstand er vi et contentmedie, der fungerer som et afgørende bindeled mellem vores brands og vores brugere. Foruden oprettelse af ønsker og ønskelister, tilbyder vi en platform til storytelling, brandudvikling samt direkte kommunikation på produktniveau. Det er vores opfattelse, at mange af disse elementer er mangelfulde i det moderne mediebillede i dag,” siger Casper Ravn-Sørensen.
Brugerne har samlet set tilføjet 93% flere ønsker til deres ønskelister i dette års første kvartal sammenlignet med samme periode i 2023. Samtidig så vi knap 1,5 mio. unikke besøgende pr. måned i denne periode, som ellers traditionelt set er vores lavsæson.
Den voksende brugeraktivitet kan i høj grad tilskrives lanceringen af vores nye platform (Ønskeskyen 2.0) tilbage i februar 2023 og de nye funktioner, vi har introduceret; herunder vores Gavegenerator, Aktivitetsfeed, Produktmatch, muligheden for at følge brands via Ønskeknappen og meget mere.
Også i udlandet fortsætter Ønskeskyen med at tage fart under navnet GoWish. Alene i det første kvartal i år har vi fået knap 300.000 nye brugere, som har oprettet 10,6 mio. ønsker og 685.000 ønskelister. I alt har vi nu rundet 2,8 mio. brugere i udlandet.
Med vores unikke data på produkt- og kategoriniveau har vi set nogle interessante tendenser i, hvad der trender blandt danskerne i dette års første kvartal. Hos de kvindelige brugere er det særligt beauty-produkter, som hitter på ønskelisterne i år, eksempelvis parfumer og makeup. Billedet er en anelse mere broget hos de mandlige brugere, men det lader til, at også mændene begynder at gå mere op i, hvordan de dufter. Pilen peger nemlig på, at også mændene i større grad ønsker dig beauty i år – særligt parfumer er populære blandt de mandlige brugere i dette års første kvartal.
“Vi sidder med en enorm mængde data på produktniveau, og da næsten 50% af alle danskere har en bruger på Ønskeskyen, har jeg vanskeligt ved at forestille mig, at der er andre virksomheder, der har så meget bruger- og partnergenereret produktinformation, som vi har. Dette skal vi blive endnu bedre til at drage fordel af ud mod både brugerne og partnerne,” siger Morten Bjørn Mortensen, CCO i Ønskeskyen.
Alt imens vi har oplevet en langt større aktivitet hos brugerne, har vi også observeret en konstant opadgående kurve i partneres omsætning i Q1. Medvirkende til denne vækst er en stigning i avg. basket size. Her ligger den gennemsnitlige stigning over kvartalet på knap 12%.
“Vi er faktisk en smule overrasket over, at vi fortsætter med at se en stigning i avg. basket size, taget i betragtning af at vi indførte Produktmatch på Ønskeskyen i 2023. Produktmatch har til formål, at give brugeren information om, hvor de kan finde det pågældende produkt til den bedste pris. På et senere tidspunkt bliver lagerstatus, leveringstid mm. tilføjet. Med de positive resultater har vi i februar også indført produktmatch allerede ved oprettelse af ønsker,” siger Casper Ravn-Sørensen, CEO i Ønskeskyen.
Diagram: Udvikling i avg. basket size fra Q1 2023 til Q1 2024.
Hvad angår vores nye funktioner, lancerede vi i februar vores nye aktivitetsfeed, og siden har vi nået en milepæl på 30 mio. impressions på dette produkt.
“Dette er på trods af, at vi ikke har gjort noget markant ud af vores markedsføring af aktivitetsfeedet, så den modtagelse af feedet fra brugerne er vi meget tilfredse med,” siger CCO Morten Bjørn Mortensen.
Med aktivitetsfeedet kan brugerne finde inspiration til ønsker og gaver ved at scrolle i feedet, som man kender det fra andre SoMe-kanaler såsom Instagram, Facebook, TikTok og lignende.
Også Ønskeskyens Gavegenerator – som præsenterer brugerne for de mest populære ønsker baseret på demografi – er blevet brugt flittigt i Q1, hvor der har været knap 600.000 klik via Gavegeneratoren ind til vores partneres webshops.
Med de nye funktioner og forbedrende tiltag har vi sammenlignet med sidste år formået at få rigtig mange brugere over på vores app frem for web. Det er imidlertid også en erklæret mission, da folk i større grad surfer og finder inspiration via deres telefon frem for computer.
Stigningen i antallet af total besøgende på app kontra web for Q1 2023 vs. Q1 2024.
Mens vi ser tilbage på et succesfuldt Q1, har Ønskeskyen kun endnu større ambitioner for det næste kvartal, vi bevæger os ind i.
“Gode resultater giver kun mere blod på tanden. Det næste kvartal lancerer vi igen flere afgørende funktioner på både app og web. Elementer, der vil gøre brugeroplevelsen og partnerfordelene endnu bedre. Det er vores klare forventning, at vi vil se endnu flere positive tendenser i brugernes adfærd, når vi med nye innovative AI-funktioner under armen bevæger os længere ind i forårs- og sommermånederne“, siger Morten Bjørn Mortensen, CCO i Ønskeskyen.
Vi har for få uger siden lanceret vores nyeste funktioner “Anbefalet til dig” og “Populære produkter”. Klassiske funktioner, hvor vi med en lille drys af vores avancerede AI-løsninger kan servicere brugerne med endnu bedre resultater via relevante ønsker, som relaterer sig direkte til brugerens egen profil og ønsker. Derudover vil de blive anbefalet relevante ønsker, som andre brugere har tilføjet til deres ønskelister.
“Vi ser allerede virkelig gode resultater af lanceringen. Det bekræfter vores tro på, at personaliseret indhold er vejen frem, da det er vores ambition at skabe endnu mere meningsfuldt indhold ud mod vores brugere. Vi er i fuld gang med at udvikle funktionerne yderligere og udruller dem inden længe til samtlige af vores knap 2,8 mio. danske brugere,” afslutter Morten Bjørn Mortensen.
Ønsker du at se, hvordan du med et partnerskab hos Ønskeskyen kan vækste din webshop?
Udfyld formularen, så kontakter partner-teamet dig inden for to hverdage.
Alt imens vi har oplevet en langt større aktivitet hos brugerne, har vi også observeret en konstant opadgående kurve i partneres omsætning i Q1. Medvirkende til denne vækst er en stigning i avg. basket size. Her ligger den gennemsnitlige stigning over kvartalet på knap 12%.
“Vi er faktisk en smule overrasket over, at vi fortsætter med at se en stigning i avg. basket size, taget i betragtning af at vi indførte Produktmatch på Ønskeskyen i 2023. Produktmatch har til formål, at give brugeren information om, hvor de kan finde det pågældende produkt til den bedste pris. På et senere tidspunkt bliver lagerstatus, leveringstid mm. tilføjet. Med de positive resultater har vi i februar også indført produktmatch allerede ved oprettelse af ønsker,” siger Casper Ravn-Sørensen, CEO i Ønskeskyen.
Diagram: Udvikling i avg. basket size fra Q1 2023 til Q1 2024.
Hvad angår vores nye funktioner, lancerede vi i februar vores nye aktivitetsfeed, og siden har vi nået en milepæl på 30 mio. impressions på dette produkt.
“Dette er på trods af, at vi ikke har gjort noget markant ud af vores markedsføring af aktivitetsfeedet, så den modtagelse af feedet fra brugerne er vi meget tilfredse med,” siger CCO Morten Bjørn Mortensen.
Med aktivitetsfeedet kan brugerne finde inspiration til ønsker og gaver ved at scrolle i feedet, som man kender det fra andre SoMe-kanaler såsom Instagram, Facebook, TikTok og lignende.
Også Ønskeskyens Gavegenerator – som præsenterer brugerne for de mest populære ønsker baseret på demografi – er blevet brugt flittigt i Q1, hvor der har været knap 600.000 klik via Gavegeneratoren ind til vores partneres webshops.
Med de nye funktioner og forbedrende tiltag har vi sammenlignet med sidste år formået at få rigtig mange brugere over på vores app frem for web. Det er imidlertid også en erklæret mission, da folk i større grad surfer og finder inspiration via deres telefon frem for computer.
Stigningen i antallet af total besøgende på app kontra web for Q1 2023 vs. Q1 2024.
Mens vi ser tilbage på et succesfuldt Q1, har Ønskeskyen kun endnu større ambitioner for det næste kvartal, vi bevæger os ind i.
“Gode resultater giver kun mere blod på tanden. Det næste kvartal lancerer vi igen flere afgørende funktioner på både app og web. Elementer, der vil gøre brugeroplevelsen og partnerfordelene endnu bedre. Det er vores klare forventning, at vi vil se endnu flere positive tendenser i brugernes adfærd, når vi med nye innovative AI-funktioner under armen bevæger os længere ind i forårs- og sommermånederne“, siger Morten Bjørn Mortensen, CCO i Ønskeskyen.
Vi har for få uger siden lanceret vores nyeste funktioner “Anbefalet til dig” og “Populære produkter”. Klassiske funktioner, hvor vi med en lille drys af vores avancerede AI-løsninger kan servicere brugerne med endnu bedre resultater via relevante ønsker, som relaterer sig direkte til brugerens egen profil og ønsker. Derudover vil de blive anbefalet relevante ønsker, som andre brugere har tilføjet til deres ønskelister.
“Vi ser allerede virkelig gode resultater af lanceringen. Det bekræfter vores tro på, at personaliseret indhold er vejen frem, da det er vores ambition at skabe endnu mere meningsfuldt indhold ud mod vores brugere. Vi er i fuld gang med at udvikle funktionerne yderligere og udruller dem inden længe til samtlige af vores knap 2,8 mio. danske brugere,” afslutter Morten Bjørn Mortensen.
Ønsker du at se, hvordan du med et partnerskab hos Ønskeskyen kan vækste din webshop?
Udfyld formularen, så kontakter partner-teamet dig inden for to hverdage.